3D-printen voor wisselstukkenlogistiek: we zijn er nog niet

3D-printen voor wisselstukkenlogistiek: we zijn er nog niet

3D-printen voor wisselstukkenlogistiek: we zijn er nog niet
Verschillende industrieën wenden 3D-printing technologieën met succes aan. VIL onderzocht of dat ook het geval is voor de wisselstukkenlogistiek. Conclusie na één jaar: We zijn er nog niet. Allerlei rapporten voorspellen een dijkbreuk in 3D-printen en de additieve maakindustrie.??

McKinsey verwacht dat 3D-printers tegen 2025 zo’n 30 tot 50% van alle onderdelen en wisselstukken zullen opbouwen en dat dit gepaard zal gaan met een kostenbesparing van 40 à 55%.??De huidige $4 miljard dollar omzet in deze business -waarvan 28% in functionele onderdelen!- zou tegen 2021 groeien naar $10 miljard en tegen 2025 zelfs $230 à 550 miljard. Uiteraard heeft dat een impact op het logistieke gebeuren.??

Maar… nauwelijks 1%?
Het onderzoek van VIL besluit echter dat vandaag nauwelijks 1% van alle onderdelen en wisselstukken in aanmerking komen voor 3D-printing.??Ook al kan men wisselstukken 3D-printen, het betekent niet altijd dat het ook efficiënter is qua kostprijs, snelheid en printkwaliteit of dat zelfs de nodige materialen beschikbaar zijn. Voor de meeste onderdelen is het nog niet rendabel. De vraag wordt: voor welke wel? Lees hier verder

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *