HP gaat inlegzolen 3d-printen met Fitstation

HP gaat inlegzolen 3D-printen met Fitstation

HP gaat inlegzolen 3d-printen met Fitstation
HP kondigt Fitstation aan, een nieuw platform waarmee klanten van het bedrijf schoenen met op maat gemaakt zolen en op maat gemaakte inlegzolen kunnen produceren. Het platform wordt in een pilotproject uit gerold bij de Duitse fabrikant van veiligheidsschoenen Steitz Secura en de Amerikaanse leverancier van inlegzolen Superfeet.

FitStation geeft bedrijven de mogelijkheid voor klanten op maat schoenen en zolen te produceren. Hierbij worden beide voeten van de gebruikers individueel van elkaar met een 3D-scanner in beeld gebracht, waarbij ook de voetdruk wordt gemeten en de loopbeweging van de klant wordt geanalyseerd. Op basis hiervan wordt een uniek digitaal profiel van beide voeten ontwikkeld. Dit profiel kan vervolgens door bedrijven worden gebruikt om een op maat gemaakte inlegzool en schoenen met op maat gemaakte zolen te produceren voor hun klanten. Deze zijn dus niet alleen op maat gemaakt voor iedere klant, maar ook toegespitst op de linker- of rechtervoet van een klant. Deze schoenen en inlogzolen worden vervolgens 3D-geprint met behulp van de HP Multi Jet Fusion technologie van HP.

HP geeft aan met de Fitstation leverancier van schoenen en inlegzolen niet alleen de mogelijkheid te willen geven op maat gemaakte producten te ontwikkelen voor klanten, maar ook de leveranciersketen van de bedrijven wil veranderen. Zo hoeven bedrijven bijvoorbeeld niet langer grote hoeveelheden inlegzolen in voorraad te houden om direct de gewenste inlegzool aan een klant te kunnen leveren, maar kunnen zij deze direct voor de klant printen. Dit betekent dat bedrijven niet langer hoeven te investeren in het aanleggen van een voorraad, voorkomt dat zij met onverkoopte producten blijven zitten en scheelt daarnaast opslagruimte.

Op maat gemaakte brillen

Met FitStation brengt HP een oplossing op de markt waarmee bedrijven ter plekke voor klanten op maat gemaakte producten kunnen ontwikkelen via additieve productie. Deze werkwijze wordt momenteel slechts mondjesmaat door bedrijven wereldwijd toegepast. Een voorbeeld van een ander bedrijf dat deze werkwijze heeft omarmd is Roger Bacon. Dit bedrijf ontwikkelt voor klanten een op maat gemaakt brillen, waarvan het monteur een pasvorm krijgt die is afgestemd op de vorm van het hoofd van de klant.

Klanten van Roger Bacon kunnen via een app op hun smartphone bestaande ontwerpen bekijken en deze naar wens aanpassen om een gepersonaliseerd ontwerp te maken. Dit ontwerp kunnen zij delen met hun direct omgeving om hier feedback op te krijgen en hun mening te pijlen. Zodra zij dit ontwerp hebben afgerond gaan zij langs in bij een Roger Bacon-opticien, waar de bril op maat wordt gemaakt met behulp van een 3D-printer.

Schoenen voor atleten

Adidas zet al langer additieve productie in om schoenen met op maat gemaakte zolen voor klanten te kunnen produceren. Het bedrijf zet hier sinds april Digital Light Synthesis voor in, een technologie die is ontwikkeld door het bedrijf Carbon. Bij deze technologie wordt een programmeerbare vloeibare hars bestraald met ultraviolet licht om duurzame polymere producten te kunnen creëren.

Adidas gebruikt deze technologie in de FutureCraft 4D-schoen. Deze schoenen zijn gericht op atleten en worden op maat ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van atleten op het gebied van bewegingsvrijheid, demping, stabiliteit en comfort. De FutureCraft 4D-schoen is de tweede schoen die door Adidas met behulp van additieve productie wordt ontwikkeld. Het bedrijf lanceerde in 2015 al de Futurecraft 3D Runner, een hardloopschoen die was voorzien van een 3D-geprinte zool. Deze schoen wordt inmiddels niet meer geproduceerd; Adidas stelt afscheid te hebben genomen van 3D-printen en volledig overgestapt te zijn op Digital Light Synthesis.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.