Leger maakt gebruik van 3D-printer voor pechhulp

Leger maakt gebruik van 3D-printer voor pechhulp

Leger maakt gebruik van 3D-printer voor pechhulp
Een legerjeep met panne, maar Defensie hoeft de Wegenwacht niet te bellen. Een 3D-printer maakt een nieuw onderdeel en een drone brengt deze naar de jeep. Gefikst!

Trokken soldaten vroeger te paard en met een bajonet ten strijde, tegenwoordig komen er hele andere attributen aan te pas. Op de Legerplaats bij Oldebroek, in ’t Harde, houdt de 43 Herstelcompagnie uit Havelte een innovatieve oefening. Met behulp van een versleutelde videoverbinding, een 3D-printer en een drone wordt een auto weer aan de praat geholpen. Het gaat om een experiment dat nog in ontwikkeling is, maar de techniek wordt bij Nederlandse militairen in het Afrikaanse Mali al vrijwel dagelijks toegepast.

In de brandende zon staat op een van de hoogste punten van de Legerplaats bij Oldebroek, in de volksmond ‘de Knobbel’, een jeep met de motorkap open. Ook bij Defensie betekent dat: panne. Alleen betreft het hier een oefening. De mannen die naar de Zwolse skyline aan de einder staren, weten nu al dat er straks een drone komt aanvliegen met een uitgeprinte spanner voor de distributieriem. De Mercedes zal daarna weer lopen als een naaimachientje.
Versteend

Een en ander speelt zich af op een versteend stukje Defensie-terrein. Links op de klinkers staat de commandopost met daarin de 3D-printer. Rechts staat de jeep met panne en daartussen ligt de drone al klaar om op te stijgen. Die korte afstand is voor het gemak van de oefening, vertelt Stefan Wildenberg. In werkelijkheid kan het werkterrein kilometers groot zijn.

Wildenberg is stafofficier operationele logistiek en doctrine. De brigade uit Havelte werkt nauw samen met de 1e Duitse Pantserdivisie en daarom legt hij aan een stel oosterburen uit wat hier gebeurt. In het Engels, dat dan wel.

Het is belangrijk om de ‘logistieke voetafdruk’ te kunnen verkleinen, zegt hij. Met andere woorden: je kunt wel talloze onderdelen van auto’s naar Mali sturen, maar met een 3D-printer en wat polymeer, versterkt met carbonfiber, kom je ook een heel eind.

Defensie past de techniek namelijk al toe in Mali, waar een printer vrijwel dagelijks hulpstukken uitprint. Het kunnen onderdelen voor een auto zijn, maar ook andere dingen. Voorheen was het lassen, knippen en plakken; nu print je iets uit. Dat zegt Jos van den Broek, werkzaam bij het bureau projecten en behoeftestelling.

Dan begint de oefening. De mannen schroeven de spanner los, maken met een tablet een videoverbinding met de commando-post – alles binnen een beveiligd netwerk natuurlijk – en laten zien wat er kapot is. Om niet drie uur te hoeven wachten op een printje, ligt de spanner daar al klaar.
Bochtje

De drone stijgt op en vliegt met een bochtje naar de jeep. Even sleutelen en de jeep kan weer starten.

Van den Broek spreekt de verwachting uit dat er op den duur ook een 3D-printer naar ‘onze mannen’ in Litouwen gaat. En dat er een echte oefenset komt, want de apparaten hier op de Knobbel zijn nog in ontwikkeling. Later dit jaar willen ze ook gaan oefenen met augmented reality. Een monteur kan dan bijvoorbeeld een motorblok virtueel oppakken en draaien. De ontwikkelingen gaan snel, merken ze bij de Landmacht. Er zijn al drones die duizend kilo aan gewicht kunnen optillen.

Om aan te tonen dat een Mercedes ook echt kan rijden met een uitgeprint onderdeel, rijden de mannen even later daadwerkelijk weg met de jeep. Moest van de kapitein, zegt een militair. Oefening geslaagd. Over en sluiten.

Foto ter illustratie

(Bron: DeStentor)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *